Ο ΚΑΤΑΓΩΓΙΚΑ ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

7

Όποιοι συμπολίτες μας επιθυμούν να κατανοήσουν το πραγματικό νόημα του αρχαιοελληνικού βίου, ως μοναδικό καταγωγικό παράδειγμα ύψιστου κοινωνικού τρόπου ζωής, ας ακούσουν το λόγο του Χρήστου Γιανναρά που περικλείει θαυμαστά στοιχεία φιλοσοφικού κοινοτισμού περιγράφοντας την έννοια του κοινού βίου και τη μεταφυσική του σύνδεση με το όντως υπαρκτό. Τι είναι το όντως υπαρκτό;

Ο προκείμενος λόγος του Χρήστου Γιανναρά αποτελεί μια επιτομή της ελληνική αντίληψης για την πολιτική, την τέχνη και τη φιλοσοφία ως ομόκεντρες κοσμοσφαίρες του ανθρώπινου βίου. Μέσα στον μεστό και περίτεχνο λόγο του συλλαμβάνεται η ελληνική μεταφυσική που διακατέχει τον κοινό τρόπο του βίου. Ο Γιανναράς, ένας από τους σύγχρονους κοινοτιστές, αναφέρεται στην κοινωνία της χρείας (κοινωνία αναγκών) και στην κοινωνία του αληθούς (κοινωνία με το αληθινά εμπειρικό, το όντως κοινωνείν). Στον αρχαίο ελληνικό κόσμο προτεραιότητα είχε το αληθές απέναντι στο χρήσιμο, το υλικά πρόσκαιρο.

Το αληθές συλλαμβάνεται στην ανθρώπινη εμπειρία ως ο βίος εκείνος που θέτει σε δεύτερη μοίρα την ανάγκη και τα ζωώδη ένστικτα απέναντι στη δυνατότητα της ελευθερίας του πνεύματος, της μετοχής του ανθρώπου στην κοινωνία σχέσεων προσώπων. Σε πολλά σημεία ο φιλοσοφικός λόγος λαμβάνει, ως τρόπος έκφρασης, ποιητικά χαρακτηριστικά, προκειμένου να προσδώσει το πραγματικό νόημα των σημαινομένων. Αξίζει να επισημανθεί η κριτική του Γιανναρά στον Καστοριάδη για την απόρριψη του μεταφυσικού χαρακτήρα της αρχαιοελληνικής δημοκρατίας και πολιτείας. Ο Καστοριάδης ενέταξε ολόκληρη την αρχαιοελληνική φιλοσοφική και πολιτιστική παράδοση στα σπλάχνα του νεωτερικού ευρωπαϊκού πολιτισμού ακυρώνοντας ή και αντιστρέφοντας τα προτάγματα του ελληνικού τρόπου του βίου. Μάλιστα ο ίδιος ο Γιανναράς κάνει αναφορά στον Κώστα Παπαϊωάννου, που τεκμηριωμένα απέδειξε ότι η ευρωπαϊκή αναγέννηση, όχι απλά δεν συνέχισε την αρχαιοελληνική παράδοση, αλλά αντέστρεψε τους όρους της αρχαιοελληνικής παράδοσης.

Πηγή: http://ellinikoskoinotismos.blogspot.gr/2014/02/blog-post_4.html

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s